Συχνά ενοχοποιούνται για τη βία τους ή τη δύναμη του εθισμού τους, ωστόσο τα ηλεκτρονικά παιχνίδια μπορούν επίσης, σύμφωνα με ερευνητές και τους εμπνευστές των βιντεοπαιχνιδιών, να έχουν ευεργετικές συνέπειες στην υγεία, στην εκπαίδευση και σε άλλα κοινωνικά προβλήματα.
Η τεχνική των βιντεοπαιχνιδιών μπορεί συνεπώς να βοηθά τα παιδιά να αναπτύσσουν σωστές διατροφικές συνήθειες, τους ηλικιωμένους να διατηρούν την ικανότητα σκέψης, αλλά και να ευαισθητοποιούν για την καταπολέμηση της φτώχειας ή την κλιματική αλλαγή. Ωστόσο για τους περισσότερους Αμερικανούς υπάρχει κυρίως μια άμεση σχέση ανάμεσα στα ηλεκτρονικά παιχνίδια και τη βία, σύμφωνα με πρόσφατη δημοσκόπηση του Ινστιτούτου μελετών της αγοράς Harris.
Ο αντιπρόεδρος των ΗΠΑ Τζο Μπάιντεν, σε μια συνεδρίαση στον Λευκό Οίκο η οποία συγκλήθηκε μετά το μακελειό στο δημοτικό σχολείο Σάντι Χουκ του Κονέκτικατ (με 26 νεκρούς εκ των οποίων 20 παιδιά), είχε δηλώσει ότι πρέπει να μάθουμε περισσότερα για την επίδραση που έχουν τα βιντεοπαιχνίδια στους χρήστες.
Ωστόσο για πολλούς ειδικούς, δεν έχει αποδειχτεί ότι τα παιχνίδια αυτά προκαλούν μια βίαιη συμπεριφορά.
Αντίθετα, “το παιχνίδι μπορεί να επιδρά ευεργετικά, κυρίως στις ψυχολογικές λειτουργίες”, δηλώνει ο Τζέισον Αλερ, της ειδικευμένης μονάδας Gains Through Gaming στο πανεπιστήμιο της Βόρειας Καρολίνας. “Εξετάζουμε τις γνωστικές και εκπαιδευτικές πλευρές, προσπαθούμε να καταλάβουμε τους μηχανισμούς σε σχέση με τη μνήμη”, εξηγεί.
Σύμφωνα με μία από τις μελέτες του, τα μεγαλύτερης ηλικίας άτομα που παίζουν, βρίσκονται σε καλύτερη ψυχολογική κατάσταση, σε σχέση με αυτά που δεν παίζουν.
Τα βιντεοπαιχνίδια έχουν “κακή φήμη λόγω της υπερβολικής ενασχόλησης των παικτών με αυτά, ωστόσο είναι “υπεραπλουστευτικό” να τα κατηγορούν για τα κακά της κοινωνίας, επισημαίνει. Θα ήταν επίσης “υποκριτικό να αρνηθούμε την πιθανή αρνητική επίδρασή τους”, προσθέτει, αλλά “δεν υπάρχει καμιά απόδειξη που να δείχνει ότι ένα βίαιο παιχνίδι κάνει τον παίκτη βίαιο”.