Πολλά από τα συμπτώματα που εμφανίζονται συχνά στα παιδιά και θεωρούνται ανεξήγητα είναι ψυχοσωματικά και προέρχονται από την ψυχολογική καταπίεση που τους προκαλεί ο σχολικός εκφοβισμός.
Το συμπέρασμα αυτό προέκυψε από μελέτη που πραγματοποιήθηκε σε 14 χώρες και έδειξε ότι συμπτώματα όπως ο πονοκέφαλος και οι ενοχλήσεις στο στομάχι συχνά αποτελούν κραυγή για βοήθεια, αφού τα παιδιά που πέφτουν θύματα του σχολικού εκφοβισμού σπανίως αναφέρονται σ’ αυτά.
Επιστήμονες στην Ιταλία συνδύασαν και ανέλυσαν τα αποτελέσματα που προέκυψαν από 30 έρευνες που πραγματοποιήθηκαν με τη συμμετοχή περίπου 220.000 μαθητών και έδειξαν ότι τα «ανεξήγητα» συμπτώματα όχι μόνο έχουν εξήγηση, αλλά θα πρέπει να λαμβάνονται πολύ σοβαρά υπόψη από γονείς και δασκάλους.
Συγκεκριμένα, η μελέτη έδειξε ότι τα παιδιά που υφίστανται σχολικό εκφοβισμό έχουν διπλάσιες πιθανότητες να μην αναφέρουν τις ενοχλήσεις που αισθάνονται, είτε είναι σωματικές είτε ψυχολογικές.
Τα συμπτώματα που εμφανίζονται συχνότερα σ’ αυτές τις περιπτώσεις είναι πόνοι στο κεφάλι, στο στομάχι, στην πλάτη, στους ώμους και στον αυχένα, ζαλάδες, ναυτία, ένταση στους μύες, ενώ πολλά παιδιά παρουσιάζουν διάρροια ή βρέχουν το κρεβάτι τους.
«Τα αποτελέσματα της μελέτης έδειξαν ότι οποιοδήποτε σύμπτωμα που επιμένει και θεωρείται ανεξήγητο μπορεί να αποτελεί ένδειξη εκφοβισμού», ανέφερε ο καθηγητής και βασικός συντάκτης της επιστημονικής έκθεσης, Gianluca Gini, από το Πανεπιστήμιο της Πάδοβα. «Τα παιδιά δεν μιλάνε εύκολα για αυτές τις εμπειρίες τους, όμως ένας καλός τρόπος για να τα κάνουν οι γονείς να ανοιχτούν είναι να τα ρωτήσουν αν αισθάνονται στο σχολείο ασφαλή».
Πότε όμως ένα σύμπτωμα, όπως ο πονοκέφαλος, είναι πραγματικό; Η απάντηση έρχεται όταν οι γονείς παρατηρούν πότε ακριβώς εμφανίζονται αυτά τα συμπτώματα και αν έχουν προκύψει αλλαγές στη συμπεριφορά των παιδιών και στις συνήθειές τους.
Σύμφωνα με ειδικούς, σε τέτοιες περιπτώσεις τα παιδιά αρνούνται να πάνε στο σχολείο, ενώ τα συμπτώματά τους εμφανίζονται όταν πλησιάζει η ώρα να φύγουν από το σπίτι.
Επίσης, δείχνουν μελαγχολικά ή παύουν να είναι ο εαυτός τους, ένδειξη που είναι η πιο χαρακτηριστική ότι κάτι συμβαίνει.
Σ’ αυτήν την περίπτωση, οι γονείς πρέπει να αφιερώσουν ουσιαστικό χρόνο στην παρατήρηση της συμπεριφοράς των παιδιών τους και την επικοινωνία τους με τους φίλους τους, να τους κάνουν ερωτήσεις για τη μέρα τους στο σχολείο κτλ.
Τα αποτελέσματα της μελέτης δημοσιεύονται στην ηλεκτρονική έκδοση του επιστημονικού περιοδικού Pediatrics.
ΠΗΓΗ: naftemporiki.gr