Περισσότερα από 13.590.000 ευρώ (ΕΣΠΑ 2007-2013) κινδυνεύουν να χαθούν στο τέλος του χρόνου, μαζί με την ευκαιρία να ανανεωθούν τα απαρχαιωμένα ασθενοφόρα του ΕΚΑΒ που έχουν αγοραστεί το 2004 και έχουν ήδη έχουν διανύσει το καθένα πάνω από 650.000 χιλιόμετρα, λόγω «επιπλοκών» στο διαγωνισμό!
Είναι γεγονός ότι ο τρόπος που έχει «φρενάρει» η υπόθεση του διαγωνισμού του ΕΚΑΒ, που αφορά την προμήθεια 167 ασθενοφόρων και 19 κινητών μονάδων, έχει προκαλέσει πολλά ερωτήματα. Ο λόγος είναι ότι οι τρεις εταιρίες που συμμετείχαν, αποκλείστηκαν από την Επιτροπή Διενέργειας και Αξιολόγησης του διαγωνισμού, διότι δεν πληρούσαν τις προϋποθέσεις.
Προσφυγές
Οι εταιρίες με τη σειρά τους άσκησαν προσφυγές στο Εφετείο, με συνέπεια να σταματήσει ο διαγωνισμός μέχρι να βγουν οι δικαστικές αποφάσεις. To ερώτημα που τίθεται είναι: Γιατί έμπειρες εταιρίες, που εδώ και χρόνια συμμετέχουν στους διαγωνισμούς του Δημοσίου, προσκόμισαν ελλιπή δικαιολογητικά ή δεν πληρούν τις τεχνικές προδιαγραφές που θέτει n διακήρυξη, με αποτέλεσμα n Επιτροπή Διενέργειας και Αξιολόγησης του διαγωνισμού να τις απορρίψει;
Μάλιστα, εντύπωση προκαλεί ότι η τελευταία εταιρία που απορρίφθηκε τον Δεκέμβριο του 2012, n οποία εδώ και δεκαετίες προμηθεύει το Ελληνικό Δημόσιο με οχήματα, απορρίφθηκε «λόγω ελλείψεων που συνιστούν μη συμμόρφωση με απαράβατους όρους της διακήρυξης», όπως αναφέρει σε έγγραφο η διοίκηση του ΕΚΑΒ.
Απευθείας ανάθεση
Όσοι γνωρίζουν τα θέματα που αφορούν τους διαγωνισμούς του υπουργείου Υγείας με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ, υποστηρίζουν ότι σκόπιμα κωλυσιεργεί n διαδικασία εξέλιξης του διαγωνισμού από εκείνους που έχουν συμφέρον να πάρουν τη δουλειά με απευθείας ανάθεση.
«Πρόκειται για την παλιά πετυχημένη συνταγή της χρονοτριβής στους διαγωνισμούς του Δημοσίου με χρήματα του ΕΣΠΑ και ίσως όχι μόνο» είπαν στην «κυριακάτικη δημοκρατία» έγκυρες πηγές και εξήγησαν: «Όλοι γνωρίζουμε ότι το κονδύλι αυτό χάνεται στις 31 Δεκεμβρίου 2013, γι’ αυτό ροκανίζουν τον χρόνο ώστε οι αρμόδιες υπηρεσίες να αναγκαστούν να δώσουν με απευθείας ανάθεση την προμήθεια των ασθενοφόρων και φυσικά το σέρβις και τα ανταλλακτικά.
Εκεί υπάρχει το χρήμα, διότι τα ασθενοφόρα λειτουργούν 24ώρες το 24ωρο κάτω από αντίξοες συνθήκες, γι’ αυτό και παρουσιάζουν συχνά βλάβες και χρειάζεται να επισκέπτονται τακτικά τα συνεργεία» είπαν έγκυρες πηγές στη «δημοκρατία».
Το χρονικό
Ο διαγωνισμός του ΕΚΑΒ δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ με αρ. φύλλου 79 (1353) και ημερομηνία 31 Ιανουαρίου 2011, όπου με την υπογραφή του ο πρώην υφυπουργός Υγείας Μιχάλης Τιμοσίδης, εξουσιοδοτούσε το ΕΚΑΒ «ως αναθέτουσα αρχή για τη διεξαγωγή ανοικτού διεθνούς διαγωνισμού για την προμήθεια 167 ασθενοφόρων και 19 Κινητών Μονάδων προϋπολογισμού 13.590.000 ευρώ μέσω ΕΣΠΑ 2007-2013».
Στις 23 Ιουλίου του 2012 το ΕΚΑΒ απέστειλε στην Υπηρεσία Επίσημων Εκδόσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης τη διακήρυξη του διαγωνισμού – δηλαδή επτά μήνες μετά τη δημοσίευση του διαγωνισμού στο ΦΕΚ.
Οι προσφορές
Τον Αύγουστο οι τρεις εταιρίες υπέβαλαν τις προσφορές τους. Αξιοσημείωτο είναι ότι n Επιτροπή Διενέργειας και Αξιολόγησης του ΕΚΑΒ για τον διαγωνισμό πέρασε από 40 κύματα και τελικά συγκροτήθηκε τον Σεπτέμβριο, με εντολή του υπουργού Υγείας Ανδρέα Λυκουρέντζου.
Εν τω μεταξύ, είχαν υποβληθεί οι προδικαστικές προσφυγές μετά την απόρριψή τους και ματαιώθηκε ο διαγωνισμός. Τελικά στις 5 Δεκεμβρίου το Δ.Σ. του ΕΚΑΒ έκρινε σκόπιμο να εκτιμηθεί n επαναπροκήρυξη του διαγωνισμού, «με βάση τις εκδοθεισόμενες δικαστικές αποφάσεις επί των εκκρεμουσών αιτήσεων ασφαλιστικών μέτρων», όπως αναφέρεται στο έγγραφο του ΕΚΑΒ που υπογράφει ο πρόεδρος Παναγιώτα Βαχαβιώλος προς το υπουργείο Υγείας, με ημερομηνία 14 Δεκεμβρίου 2012.
«Πώς γίνεται έμπειρες εταιρίες να κάνουν λάθη;»
Όσο ο χρόνος περνάει και ο διαγωνισμός μένει στο «ψυγείο», το ΕΚΑΒ και οι εργαζόμενοι του δεν μπορούν να πιστέψουν αυτό που συμβαίνει, καθώς γνωρίζουν ότι κάθε μέρα βάζουν σε κίνδυνο τη ζωή τους αλλά και τη ζωή των ασθενών, αφού κάθε ασθενοφόρο έχει διανύσει τουλάχιστον 600.000 με 700.000 χιλιόμετρα, όπως είπε στην «κυριακάτικη δημοκρατία» ο πρόεδρος των εργαζομένων Ιωάννης Χούσος. «Ειλικρινά, δεν μπορούμε να καταλάβουμε πώς είναι δυνατόν έμπειρες εταιρίες να μην ξέρουν τι χαρτιά πρέπει να καταθέσουν» τόνισε.
Να σημειωθεί ότι η τελευταία αγορά ασθενοφόρων έγινε το 2004 και από τότε δουλεύουν καθ’ όλη τη διάρκεια του 24ώρου, ενώ το 2009 η Ένωση Εφοπλιστών δώρισε 100 ασθενοφόρα στο ΕΚΑΒ. Αξίζει να τονιστεί επίσης ότι η συνήθης πρακτική για τα επαγγελματικά οχήματα είναι n αντικατάστασή τους κάθε πενταετία. Γι’ αυτό τα ασθενοφόρα εμφανίζουν με μεγάλη συχνότητα βλάβες και, παράλληλα, n υποχρηματοδότηση του ΕΚΑΒ έχει ως αποτέλεσμα να μην προχωρούν γρήγορα οι επισκευές.
«Συνήθως από τα 140 ασθενοφόρα που διαθέτει το ΕΚΑΒ του Λεκανοπεδίου τα 37 είναι καθηλωμένα λόγω βλάβης» αναφέρει ο κ. Xoύσος. «To κάθε ασθενοφόρο το έχουν φτιάξει ξανά από δύο και τρεις φορές με αλλαγές κινητήρα και διάφορων ανταλλακτικών» σημείωσε, τονίζοντας ότι η λύση είναι η ανανέωση του στόλου.
ΠΗΓΗ: www.iatrikostypos.com