Η ανταγωνιστικότητα και η βιωσιμότητα ενός φαρμακείου κερδίζεται σε μεγάλο βαθμό από την εργονομία, τη λειτουργικότητα και τη γενικότερη “εικόνα” του. Ο σχεδιασμός είναι άρρηκτα συνδεδεμένος με τη θέση του φαρμακείου, την προσωπικότητα του φαρμακοποιού , τον εμπορικό σχεδιασμό και την εξειδίκευση, δηλαδή τη δημιουργία τομέων για τις διαφορετικές ανάγκες του καταναλωτή που ο φαρμακοποιός επιθυμεί να ακολουθήσει.
Ο σχεδιασμός οφείλει να παράγει ένα άρτιο αισθητικό αποτέλεσμα, αλλά συγχρόνως εξίσου σημαντική είναι και η δημιουργία ενός εμπορικά δομημένου χώρου, να έχει δηλαδή έναν σαφή εμπορικό προσανατολισμό, ο οποίος θα προβάλλει και θα αναδεικνύει την προσφορά προϊόντων και υπηρεσιών προς τον πελάτη, αυξάνοντας τον χρόνο παραμονής του στο φαρμακείο και προσελκύοντας ακόμη περισσότερους πελάτες με στόχο μεγαλύτερα ποσοστά πωλήσεων.
Η “εικόνα” του χώρου είναι από τους καθοριστικούς παράγοντες για την αποδοτικότητα στην εργασία και την προώθηση των προϊόντων. Ο σχεδιασμός πρέπει να εστιάζεται στη δημιουργία μίας νέας στρατηγικής για τον χώρο, στον συνδυασμό της οικείας ατμόσφαιρας με την βέλτιστη εργονομία και λειτουργικότητα και στη δημιουργία ενός χώρου που εξυπηρετεί τον πελάτη και την προσέγγιση του φαρμακοποιού σε αυτόν. Το ζητούμενο είναι λοιπόν, ένας χώρος λειτουργικός, αλλά όχι ψυχρός, όπου η εξυπηρέτηση των αναγκών γίνεται σε ατμόσφαιρα φιλική και ευχάριστη και η επικοινωνία και η επαφή με τον πελάτη βελτιώνεται. Η διαφοροποίηση της λειτουργίας του φαρμακείου σήμερα, σε σχέση με το παρελθόν, αφορά και στα επιπλέον προϊόντα -εκτός των φαρμάκων- που αναζητά κανείς σήμερα στον χώρο του φαρμακείου.
Η δημιουργία ενός ευχάριστου περιβάλλοντος τόσο για τους εργαζόμενους όσο και για τους πελάτες, η δημιουργία ενός χώρου στον οποίο δεν προβάλλεται η “νοσοκομειακή” ατμόσφαιρα και οι αντίστοιχοι συνειρμοί που προκαλούνται απ’ αυτήν, ενός χώρου που δημιουργεί έναν δυνατό σύνδεσμο με τον πελάτη, ενός χώρου εύκολης προσέγγισης των προϊόντων, με ανεμπόδιστους άξονες κυκλοφορίας και με εύκολη πρόσληψη και μετάδοση μηνυμάτων αποτελούν τα βασικά στοιχεία για τη “νέα εικόνα” που πρέπει να έχει το φαρμακείο στις μέρες μας.
*Ο Λευτέρης Τσικανδηλάκης είναι Αρχιτέκτονας. Για περισσότερες πληροφορίες, επισκεφτείτε την ιστοσελίδα www.tsikandilakis.net